Sök

Hans var i akut behov av att lära sig komma ner i varv- HRV Träning hjälpte honom på vägen

Hans led av för högt blodtryck men hade också problem med en stark inre dialog där han ifrågasatte sig själv. HRV-träningen blev en del av lösningen.

Jag fick ett bevis för att om jag andades på ett speciellt sätt gav det effekt på mitt blodtryck. Och det fungerade som en trigger för mig.
Hans Tedsjö
Kontakt

Hans var i akut behov av att lära sig komma ner i varv- HRV Träning hjälpte honom på vägen

Jag började träna HRV hösten 2016 och skälen till det var flera. Dels började vi med det på Strateg där jag jobbar, men främst handlade det om att jag hade problem med mitt blodtryck. Mitt blodtryck var alldeles för högt, och jag var otroligt stresskänslig. När jag exempelvis skulle hålla i möten ökade jag i stress, vilket såklart är naturligt, men problemet var att mitt blodtryck sedan inte sjönk igen på ett bra tag. Så jag gick runt med högt blodtryck hela tiden och det är inte bra.

En förändring efter bara några minuter

Att lära mig bromsa min kropp, alltså att komma ner i varv, var något jag var i akut behov av. Det var bara gas i min kropp kan man säga. Jag behövde försöka lära mig att bromsa, och då var HRV-träningen en klockren träningsform!

 

Jag har fått hjälp av HRV-tränaren Jenny Nilsson några gånger, och första gången när hon kollade mitt blodtryck låg jag på 170/100 vilket är högt. När jag började andas med HRV kunde jag redan efter några minuter se hur blodtrycket systematiskt sjönk. Jag fick ett bevis för att om jag andades på ett speciellt sätt gav det effekt på mitt blodtryck. Och det fungerade som en trigger för mig.

 

Därefter började jag HRV-träna morgon och kväll, 10 minuter per gång. Ibland mer eftersom jag tycker att det är ganska roligt, jag blir som sagt triggad av att se resultaten. Jag medicineras också för mitt höga blodtryck, men målet är, i samförstånd med min läkare att med tiden se om vi kan minska på medicineringen.

 

Vikten av att skilja på vem man är och vad man gör

Kombinationen av fysträning och HRV-träning är den optimala. Tränar man kondition några gånger i veckan så underlättar det för HRV-träningen. På grund av mitt höga blodtryck fick jag en större motivation till att vilja göra en förändring. Jag sa till mig själv att ”nu jävlar ska jag börja träna både fysiskt och HRV!”, vilket jag nu gör.

 

Jag har en otroligt stark inre dialog i mitt huvud, som kanske hänger ihop med självkänsla. Jag blandar ihop vem jag är med vad jag gör. För mig blev det en mix som inte var speciellt sund. Jenny lärde mig förändra mitt mindset. Hon hjälpte mig förstå hur jag skulle skilja på vem jag är och vad jag gör.

 

Att du blir äldre betyder inte automatiskt att du får högre blodtryck

Mycket forskning säger att blodtryck egentligen handlar om livstilsfrågor och inte om ålder. Inget säger att bara för att man blir äldre ska man ha högre blodtryck. Som normal 65-åring har jag nog idag mycket bättre variabilitet än vad en normal 65-åring har tack vare HRV-träningen. Det är precis som motion. Tränar man aldrig kondition så får man ju inte bättre kondition. Det är samma sak med HRV. Tränar man kroppens förmåga att anpassa gas och broms så lär man sig att gå ner i varv.

 

Jag har provat väldigt mycket olika saker tidigare, men HRV är det som fungerat absolut bäst för mig. Träningen är så otroligt enkel, det enda som krävs är några minuter om dagen. Och vem kan inte offra några minuter om dagen för sin hälsa?

– Hans Tedsjö

HRV Träning - Skilltwins

Syftet med denna form av träning är att utveckla din förmåga att hantera stress. Vi rekommenderar starkt HRV träning - för ditt mentala fokus.

Hans var i akut behov av att lära sig komma ner i varv- HRV Träning hjälpte honom på vägen

Hans led av för högt blodtryck men hade också problem med en stark inre dialog där han ifrågasatte sig själv. HRV-träningen blev en del av lösningen.

Våra uppdrag

Nyhetsbrev

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev så har du alltid koll på det senaste inom HRV Träning.

Kontakt

+46(0)21-12 05 73

info@hrvtraning.se

Om du vill kan vi ta kontakt med dig. Skriv in ditt telefonnummer eller mail nedan så hör vi av oss så fort vi kan.